Hamlet Pharma har ingått samarbetsavtal med Liansa Pharma Consulting inom det regulatoriska området

Hamlet Pharma har valt Liansa Pharma Consulting AB som partner inom det regulatoriska området och kommer att tillsammans med Liansa att genomföra det regulatoriska arbete som krävs för kommande fas II prövningar.

Medarbetarna på Liansa Pharma Consulting har lång erfarenhet från läkemedelsindustrin och företaget fokuserar på support till små och medelstora läkemedelsföretag. De är experter på strategier för den viktiga kommunikationen med berörda nationella och internationella myndigheter. De har också lång erfarenhet av att sammanställa vetenskaplig information till kliniska prövningar.

Hamlet Pharma har redan genomfört ett omfattande regulatoriskt arbete och har erfarenhet av kliniska studier. Hamlet Pharma har också redan haft rådgivande diskussioner med Läkemedelsverket. Liansa kommet nu tillsammans med Hamlet Pharma att säkerställa att kommunikationen med myndigheterna sker optimalt och ansvara för att sammanställa bolagets omfattande kliniska och som pre-kliniska dokumentation. Liansa ska också biträda med säkerhetsrapportering och ansvara för planering och översyn av så kallad SAE-hantering i det kommande fas II programmet.

"Jag är mycket glad att Hamlet Pharma har valt oss som regulatorisk partner för det kliniska fas II-programmet. Vi har lång erfarenhet och kunskap från tidig klinisk utveckling och kommer att ge Hamlet Pharma professionell och flexibel support för att ta HAMLET till denna viktiga milstolpe", säger Karin Aschan, VD på Liansa Pharma Consulting AB.

”Vi ser mycket fram emot att arbeta med Liansa Pharma Consulting inom det regulatoriska området och att bygga en slagkraftig strategi baserad på den omfattande kunskap som redan finns kring HAMLET. Det är också viktigt med långsiktighet för de läkemedelsstudier som bolaget ska genomföra för att föra HAMLET fram emot ett färdigt cancerläkemedel” säger Professor Catharina Svanborg, grundare och styrelseordförande för Hamlet Pharma.

catharina.svanborg@med.lu.se

Hamlet Pharma, vars aktier är noterade på AktieTorget, är ett bolag som bedriver läkemedelsutveckling baserat på ett tumördödande protein-lipidkomplex, HAMLET, bildat av två naturliga och ofarliga molekyler som finns i bröstmjölk. Utvecklingen syftar till att ta fram preparat som primärt ska användas för behandling och prevention av cancersjukdomar. HAMLET dödar effektivt tumörceller men har samtidigt visat sig vara ofarligt i de proof-of-concept studier som gjorts på människa. Substansen har visat behandlingseffekt mot hudpapillom i en placebo-kontrollerad klinisk studie och orsakar utsöndring av döda cancerceller efter injektion i urinblåsan hos patienter med blåscancer. Hamlet Pharma avser inleda fas II studier rörande koloncancer och blåscancer, två svårbotade och vanliga cancerformer. HAMLET är ett av Hamlet Pharma registrerat varumärke.