Allt fler butiksrån med skjutvapen

Antalet butiksrån under september 2016 ökade med 19 procent jämfört med samma månad föregående år. Det visar ny statistik från Brottsförebyggande rådet. Framför allt är det rånen med skjutvapen som har ökat jämför med tidigare. Handels kräver nu att fler butiker anlitar väktare för att skydda sin personal.

- Vi har sett en vikande trend sedan månader tillbaks, men under september ökade antalet rån med skjutvapen anmärkningsvärt mycket, säger Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde. Det är en högst oroande utveckling.

Under januari-september 2016 utfördes närmare 600 butiksrån i Sverige, vid över 200 tillfällen användes skjutvapen. Närmare 30 tillfällen skedde enbart under september månad i år. Trots att antalet väktare i butikerna har ökat kontinuerligt genom åren vill Handels att krafttag tas mot den oroande utvecklingen.

- Vi är oroliga över att september visar på att butiksrånen med skjutvapen ökar. De flesta allvarliga rån sker under den mörkare tiden på dygnet, då det ofta är färre och yngre personer som jobbar. Samtidigt syns polisen allt mindre på gator och torg. Det här är mycket oroande, säger Krister Colde.

Presstelefon
010-450 89 80

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se