Avtal klart med Hemmakväll

De anställda vid videouthyrningskedjan Hemmakväll får kollektivavtal. Det står klart sedan parterna enats. Handels drar därmed tillbaka varslet mot företaget.

Överenskommelsen innebär att personalen vid Hemmakväll från och med den förste juli i år får tillgång till det trygghetspaket med försäkringar och pensionsavsättningar som varit en viktig del av personalens krav. Avtalets övriga delar som rör bland annat löner och OB-tillägg ska vara fullt genomförda till den 1 mars 2010.

I och med att ett avtal nu har tecknats drar Handels tillbaka det varsel om konflikt som förbundet lagt och som skulle trätt i kraft den 22 juni.

- Genom att personalen på hemmakväll nu får kollektivavtal så får de rätt till avtalspension via FORA, något de inte har idag. Dessutom får de garanterade löneökningar. Det känns bra att vi lyckats förhandla fram den här lösningen för våra medlemmar, säger Jannika Fahlander, ombudsman på Handels.

För vidare information Jannika Fahlander, ombudsman Handels. Telefon 08-412 68 19