Bruka Design AB och Handels nu överens om att teckna kollektivavtal

Bruka Design och Handelsanställdas förbund har i dag den 5 december träffat överenskommelse om att teckna kollektivavtal. Beskedet kommer efter att Handels den 25 november varslade om konflikt på Bruka Designs lager och butiker i Stockholm.

Att företaget nu skriver på ett avtal innebär att den strejk som skulle brutit ut onsdagen den 7 december nu är avblåst.

– Vi är glada över att Bruka Design bestämt sig för att skriva på ett avtal. Det är bra för våra medlemmar som nu får den trygghet som kollektivavtal ger i form av ersättningar så som avtalsenlig lön, övertid, pension och försäkringar. Men det är också bra för branschen i stort eftersom Bruka Design nu kan konkurrera med andra företag på marknaden på lika villkor, säger Henrik Brolin ombudsman på Handels Stockholmsavdelning.

Handels har under en period varit i kontakt med företaget för att försöka få dem att teckna kollektivavtal. Men det krävdes ett varsel om konflikt innan företaget valde att skriva på ett avtal.

– Det här är ett bevis på att det fackliga arbetet har gett resultat, säger Henrik Brolin.

Henrik Brolin, 010-450 86 04

Presstelefon