Butiksrånen med skjutvapen är fortfarande för många

Butiksrånen har minskat med 7 procent enligt BRÅ:s senaste siffror. Handelsanställdas förbund är försiktigt positiva men betonar att politiker och polis måste fortsätta att arbeta för att minska tillgången till skjutvapen i samhället.

Butiksrånen har minskat med ungefär 7 procent under det första halvåret av 2017, jämfört med samma period 2016. Det visar de senaste siffrorna från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Även rånen med skjutvapen har minskat något.

Att butiksrånen minskar är glädjande för alla som arbetar inom handeln. Att utsättas för ett rån kan vara mycket traumatiserande och det är ett stort arbetsmiljöproblem för Handels medlemmar.

-   Det är för tidigt att prata om ett trendbrott, men jag är försiktigt optimistisk till utvecklingen som BRÅ:s siffror visar på, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handelsanställdas förbund.

Samtidigt efterlyser han fler insatser för att ytterligare minska rånen med skjutvapen.

-   Rån med skjutvapen kan få förödande konsekvenser för den som drabbas. Ingen av våra medlemmar ska behöva vara rädd för att bli dödad på jobbet. Här krävs det fler insatser från politiker och polis för att minska tillgången till vapen i samhället. Handlarna måste också fortsätta arbetet med att införa kontantfria kassor och slutna kontantsystem, säger Krister Colde.

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80