Därför hotas din trygghet av M+SD

En moderatregering med stöd av SD skulle leda till att allas löner pressades nedåt. Det vet alla som har erfarenhet av löneförhandlingar, skriver Karl-Petter Thorwaldsson tillsammans med samtliga LO-förbunds ordförande.

Expressen 2018 06 27

DEBATT | VALET 2018. Höstens val handlar om vilka som vill och kan öka tryggheten för vanligt folk. Sverige har aldrig varit rikare än i dag och aldrig haft så stora möjligheter att bygga för framtiden. Då måste vi ha en regering som är redo att fatta tuffa beslut och sätta vanligt folks trygghet främst. I höst står valet mellan ett parti som vill satsa på trygghet för vanligt folk eller ett borgerligt systemskifte där denna trygghet allvarligt hotas.

Socialdemokraterna har under sina snart fyra år i regeringsställning levererat flera viktiga reformer, trots det komplicerade läget i riksdagen. De har satsat på välfärd i stället för skattesänkningar. Arbetslösheten har sjunkit kraftigt och sysselsättningsgraden är nu den högsta i EU. Taket i a-kassan har höjts och stupstocken i sjukförsäkringen har tagits bort. Det är en politik som skapar ökad trygghet för vanligt folk – och det är en politik som Sverige behöver mer av. Genom att ge Stefan Löfven fyra år till som statsminister kan vi se till att det blir så.

S-reformerna som stärker tryggheten

Nyligen presenterade Socialdemokraterna dessutom sin handlingsplan för en tryggare arbetsmarknad. Partiets handlingsplan utgår från en rad reformer som ska stärka tryggheten för vanliga löntagare. De vill stärka rätten till heltid och sätta stopp för otrygga anställningar genom att avskaffa anställningsformen allmän visstid. De vill förbjuda så kallad hyvling, där arbetsgivaren kan tvinga en anställd att gå ner i arbetstid och inkomst. Arbetsmiljöarbetet ska förstärkas och lönedumpning stoppas. Svenska regler och kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige. Möjligheterna att byta jobb och karriär mitt i livet ska förbättras genom kompetensutveckling.

Det ska sättas i kontrast mot vad en moderatledd regering med stöd av Sverigedemokraterna vill genomföra. De vill sänka skatterna för de rikaste. De vill urholka anställningstryggheten genom att försvaga turordningsreglerna. De vill lagstifta om lägre löner än kollektivavtalen för nyanlända och unga. Det skulle betyda att allas löner pressades nedåt, det vet alla som har erfarenhet av löneförhandlingar. Det strider också mot den svenska modellen där det är fack och arbetsgivare som sätter löner, inte politiker.

Stoppa vinstjakten i välfärden

Det betyder att valet i höst blir ett tydligt vägval. Socialdemokraterna vill stärka anställningstryggheten, bekämpa lönedumpning och satsa mer på skola, vård och omsorg. Dessutom vill de stoppa vinstjakten i välfärden. Moderaterna och SD vill ha mer otrygga anställningar, fler låglönejobb och sänkta skatter för de rikaste. Det är upp till väljarna att bestämma vilken väg Sverige ska gå efter valet.

Ställda inför det valet, och med den svenska modellen satt på spel, måste vi alla resonera kring vilka som egentligen står på vanligt folks sida. Valet står mellan en socialdemokratisk regering med LO-medlemmen Stefan Löfven som statsminister – eller ett borgerligt systemskifte som backas upp av Sverigedemokraterna.

För oss är valet enkelt. Rösta för trygghet för vanligt folk.

Av Karl-Petter Thorwaldsson, LO

Johan Lindholm, Byggnadsarbetareförbundet