Glädjande råntrend fortsätter

Brottförebyggande rådets statistik över anmälda brott 2018 visar att antalet butiksrån fortsätter att minska.

Minskningen är 29 procent sedan 2017 och går man några år tillbaka är det tydligt att butiksrån är ovanligare. Under 2018 anmäldes 519 rån.

– Att rånen minskar är mycket glädjande. Vi ser det som en följd av att kontanterna blir färre och svårare att få tag på för rånare. Detta viktiga säkerhetsarbete gör att vi nu har omkring hälften så många rån som för några år sen, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handelsanställdas förbund.

Handels menar att arbetet med att minska kontanthanteringen måste fortsätta. Flera butiker har helt slutat med kontanter, vilket naturligtvis drastiskt minskar rånrisken.

– Ett rån är för den enskilde butiksanställda ett mycket jobbig upplevelse som ofta sitter kvar en lång tid. Nu måste arbetet att få bort kontanterna i butiker fortsätta. Varje sak vi kan göra för att minska antalet rån ger den anställda en bättre arbetsmiljö och en tryggare vardag, säger Krister Colde.

Mer informatrion:

Krister Colde, 072 236 60 71

Jens Lundberg, pressekreterare, 010 450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se