Handels avtalskrav: Slut på maximal otrygghet för anställda inom handeln!

Det går bra för svensk handel och det går bra för Sverige. Den senaste statistiken visar på ökad försäljning och vinstrekord i handeln. Arbetslösheten minskar och trots det har handeln svårt att rekrytera kompetent personal.

Våra medlemmar tycker om sina jobb, de vill göra ett bra arbete, de vill utvecklas och de vill ha en lön att leva på. Otrygga jobb, låga löner och osäkra villkor utvecklar inte branschen – tvärtom! Det vill vi komma till rätta med, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund.

Idag har 3 av 10 anställda i detaljhandeln en tillsvidareanställning på heltid. Efter hyvlingsdomen kan inte de vara säkra på att få behålla sin trygghet.

– Om LAS bara skyddar anställningen som sådan och inte timmarna på kontraktet, vilket skydd ger den då? Hur vi än vrider och vänder så ställs den enskilde i ett moment 22. Vi behöver lösningar för jämställda löner, trygga jobb och ett ökat inflytande säger Susanna Gideonsson.

Vi kan inte ha ett system som ger en maximal flexibilitet för arbetsgivaren och en maximal otrygghet för våra medlemmar som jobbar. Trygga arbetsvillkor ger också en trygg och lönsam handel. Det tror vi att vår motpart förstår.

- Vårt mål är att bygga en framtid där handeln är en bransch full av optimism och utveckling, där våra medlemmar har möjlighet att göra ett bra jobb utan att behöva oroa sig över hur många timmar de ska få ihop, säger Susanna Gideonsson.

Handels avtalskrav i korthet:

Butiksanställda – Detaljhandelsavtalet

Jämställda löner
- Löneökningar med 750 kronor i månaden och heltidsanställd.
- Lägstalönerna höjs med 750 kronor i månaden och heltidsanställd.
- Ett första steg i en förbättrad pensionslösning.
- Fler semesterdagar.

Trygga jobb
- Komma till rätta med ”hyvling”. Turordningsregler ska gälla oavsett om du blir uppsagd, omplaceras till tjänst med lägre sysselsättningsgrad eller vid omreglering av sysselsättningsgrad. Det ska även vara möjligt att tacka nej till ett erbjudande utan att förlora sin plats i turordningen.
- Heltid  ska vara norm.

Ökat inflytande
- Ökat inflytande över arbetstiden för de anställda.

Lageranställda - Partihandelsavtalet

Jämställda löner
- Löneökningar med 750 kronor i månaden och heltidsanställd.
- Lägstalönerna höjs med 750 kronor i månaden och heltidsanställd.
- Fler semesterdagar.
- Arbetstidsförkortning.

Trygga jobb
- En anställning ska vara på heltid och tillsvidare. Det ska vara möjligt för lokala parter att komma överens om annat.

Ökat inflytande
- Lokala parter kan träffa överenskommelser om att anlita bemanningsföretag eller entreprenad.
- Skärpa avtalets regler om anlitande av bemanningsföretag och entreprenad. Anlitande av bemanningsföretag ska motiveras och de lokala parterna kan träffa överenskommelser om att anlita bemanningsföretag eller entreprenad.
- Arbetstidsförkortning.

För mer information ta kontakt med:
Sofia Zouagui, pressekreterare, 073 864 12 38
Handels pressjour, 010-450 89 80