Handels förbundsordförande Lars-Anders Häggström avgår

Lars-Anders Häggström har i dag meddelat Handels förbundsstyrelse att han lämnar sitt uppdrag som ordförande. Förbundsstyrelsen föreslår Susanna Gideonsson, förste vice ordförande, till ny ordförande.

Ny ordförande för Handelsanställdas förbund för perioden fram till kongressen 2016 utses i samband med förbundsrådet 22-23 maj. Förbundsstyrelsen föreslår att Tommy Tillgren, i dag andre vice ordförande, väljs till ny förste vice ordförande. Till andra vice ordförande föreslås förbundsrådet välja Linda Palmetzhofer, i dag ombudsman på förbundskontoret.

Lars-Anders Häggström valdes till förbundsordförande för Handelsanställdas förbund 2005. Formellt lämnar han sitt uppdrag den 31 juli i år.

Lilly Hallberg, vik pressekreterare 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.