Handels har växlat avtalskrav för frisörer

Nu har Handelsanställdas förbund växlat avtalskrav med Frisörföretagarna. Förra året inleddes en satsning på arbetsmiljö och hälsa genom ett krav på regelbundna hälsokontroller för de som arbetar som frisörer. Vi nådde inte ända fram. Frågan är fortfarande lika viktig och därför är det ett prioriterat krav även i år.

Handels vill även ha löneökningar för samtliga frisörer men med ett särskilt fokus på att garantilönen höjs. Handels vill införa ytterligare ett branschvanetillägg för frisörer med lång erfarenhet. På så sätt kan vi få upp de lägsta lönerna i branschen samtidigt som de med längre erfarenhet också premieras.

- Innan vi börjar förhandla ska vi sätta oss ner och analysera arbetsgivarnas avtalskrav. Vi kan dock redan nu konstatera att arbetsgivarna i sina krav vill skärpa befintliga lojalitetsregler bland annat genom att förbjuda de anställda att, om det skulle bli aktuellt, få berätta för kunderna att de ska avsluta sin anställning. Det tycker inte vi är okej, säger Ewa Björkman ombudsman på Handelsanställdas förbund.

Förhandlingarna mellan Handels och Frisörföretagarna startar den 25 april och berör cirka 5 000 frisörer.

Avtalskraven i korthet

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80