Handels kräver anständiga löner och sunda arbetsvillkor

Handels kommer att gå in i 2017 års avtalsrörelse med att fortsätta driva kraven på anständiga löner och sunda villkor. Vi kan inte acceptera allt högre stressnivåer och sämre psykosocial hälsa på grund av att arbetsvillkoren tänjs likt gummisnoddar. Det måste till en förändring.

Vi behöver komma bort från dagens situation där visstidsanställda och deltidsanställda behöver ägna stor del av sin tid åt att jaga timmar för att få ihop till en lön det går att leva på.

Handels är beredd att ta ansvar för att hålla uppe och öka Sveriges konkurrenskraft. Men inte till priset av våra medlemmars trygghet och hälsa. God planering och klok bemanning är långsiktigt hållbart till skillnad från kortsiktigt utnyttjande av människor.

- Nu siktar Handels mot nya bättre avtal 2017. Därför har vi kommit överens med de övriga LO-förbunden om att gå in i avtalsrörelsen tillsammans. Det är bra. Det gör oss starkare när vi ska sätta oss vid förhandlingsborden. Men det är absolut nödvändigt att vårt samarbete bygger på det gemensamma målet att alla medlemmar, i alla förbund, ska ha likvärdiga möjligheter till bra löner och schyssta villkor, säger Susanna Gideonsson, ordförande Handelsanställdas förbund.

Presstelefon
010-450 89 80