Handels kräver åtgärder efter nya våldsamma rån

Två butiker i Skåne utsattes för våldsamma rån under torsdagskvällen. Vid ett rån mot en butik i Malmö blev ett butiksbiträde knivskuret i ansiktet och senare under kvällen misshandlades en butiksinnehavare då tre maskerade män rånade en livsmedelsbutik i Svedala. Handels kräver krafttag mot de våldsamma rånen.

Det var vid 17-tiden på torsdagen som det kom ett larm till polisen om ett våldsamt rån i en livsmedelsbutik i Malmö. Rånaren som tros vara en pojke i 15-årsåldern var beväpnad med kniv och butiksbiträdet ska ha blivit knivskuren i ansiktet, på handen och låret. Butiksbiträdet fördes till sjukhus med ambulans men ska enligt medieuppgifter klarat sig utan allvarliga fysiska skador.

Bara drygt två timmar senare skedde ett nytt våldsamt rån mot en livsmedelsbutik i Svedala. Enligt polisens uppgifter rånades butiken av tre maskerade gärningsmän. Någon av dem ska ha varit beväpnad med pistol. Butiksinnehavaren ska även ha blivit misshandlad av rånarna men uppges inte ha fått några allvarligare fysiska skador.

Rån, hot och våld är ett av de allvarligaste arbetsmiljöproblemen för butiksanställda. Regeringen, Arbetsmiljöverket och arbetsgivarorganisationer måste ta sitt ansvar och sätta in kraftfulla åtgärder, innan någon anställd eller ägare får sätta livet till, säger Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde.

I genomsnitt rånas drygt två butiker varje dag i Sverige. Livsmedelsbutiker är särskilt utsatta.

Krister Colde, arbetsmiljöombudsman Handels, tel. 010 - 450 80 13

Jon Andersson, pressekreterare Handels, tel. 010 - 450 89 80