Handels kräver att avtalsförhandlingarna återupptas

På torsdagskvällen tog Medlingsinstitutet kontakt med Handels för att informera sig om läget som uppkommit i handelns avtalsrörelse sedan Svensk Handel ensidigt valt att avbryta förhandlingarna. ”Vi har upprepat vårt ställningstagande att det inte är aktuellt att kalla in medlare så länge parterna inte är eniga om detta. Handels tar ansvar och vill fortsätta förhandlingarna direkt med Svensk Handel, utan mellanhand”, säger Lars-Anders Häggström.

– Svensk Handel har inte tagit sitt ansvar. De har tydligt markerat att de inte är beredda att förhandla. Vi har varit beredda att förhandla utifrån våra krav, men de har hela upprepat sitt ursprungsbud som ett slutbud. Det går inte att förhandla när motparten inte vill.

– Svensk Handels agerande underminerar hela den svenska modellen med förhandlingar mellan jämbördiga parter, säger Lars-Anders Häggström.

Handels huvudkrav i avtalsrörelsen är jämställda löner och trygga anställningar. Avtalen med Svensk Handel går ut den 31 mars. Avtalen gäller cirka 200.000 anställda i detalj- och partihandeln.

För mer information kontakta:

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.