Handels kräver löneökningar och kompetensutveckling för frisörer

På torsdagen växlades avtalskrav mellan Handelsanställdas förbund och Sveriges frisörföretagare. Handels kräver löneökningar med 700 kronor per månad och förbättrad möjlighet till kompetensutveckling.

Enligt kravet ska arbetsgivarens skyldighet att erbjuda kompetensutveckling öka med en dag per år. Handels kräver också att branschvanetillägg införs.

Vi vill ha löneökningar för frisörer och vi vill att ökad kompetens och erfarenhet ska ge högre lön. Tyvärr står vi och vår motpart långt ifrån varandra. Sveriges Frisörföretagare vill inte ge frisörer samma löneökningar som övriga grupper på arbetsmarknaden har fått. De vill i praktiken sänka lönerna genom att frysa grundlönen och ta bort garantilönen och ob-ersättningen, säger Linda Palmetzhofer, ombudsman på Handels.

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för frisörer inleds den 2 maj. Cirka 5000 anställda omfattas av avtalet.

För mer information kontakta:
Linda Palmetzhofer, ombudsman Handels, tel. 070-508 04 51
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.