Handels kräver sluten kontanthantering efter nytt rån i Västerås

En Nettobutik i Västerås utsattes på onsdagskvällen för ett rån. Det var det tredje rånet mot butiken på mindre än ett år. Handels arbetsmiljöombudsman kräver nu att butiken ser till att skydda personalen mot framtida rån genom att införa ett slutet kontanthanteringssystem.

Det var vid halvåttatiden på onsdagskvällen som larmet om ett rån mot Nettobutiken på Bangatan i Västerås kom in till polisen. Enligt polisen handlar det om en ensam gärningsman som tilltvingat sig en okänd summa pengar från kassan.

Det är det tredje rånet som drabbat butiken på mindre än ett år. Butiken rånades såväl i maj som i augusti förra året. Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde är starkt kritisk till att butiken trots upprepade rån inte försvårat för rånare att komma åt pengar genom att införa ett slutet kontanthanteringssystem.

Vi vill att Netto tar sitt ansvar precis som andra större butikskedjor med hög rånrisk har gjort. Det här är tredje rånet på mindre än ett år i den här butiken. Då tycker jag att det är självklart att man måste säkra upp kassan. Det enda skälet till att rånarna kommer tillbaka är för att de lyckats så bra tidigare. Om man skulle införa ett slutet kontanthanteringssystem och det skulle vara tydligt skyltat att ett sådant finns så skulle rånrisken minska dramatiskt, säger Krister Colde.

Men ett stort ansvar vilar också på Arbetsmiljöverket.

Vi måste hoppas och tro att Arbetsmiljöverket tar sitt ansvar och ser till att arbetsgivaren inför ett slutet kontanthanteringssystem. Det är bara Arbetsmiljöverket som kan tvinga en butik att införa det, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handels.

För mer information kontakta:

Krister Colde, arbetsmiljöombudsman Handels, tel. 010 - 450 80 13

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 154 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .