Handels kritiserar IKEA i första maj-tal

Handelsanställdas förbunds ordförande Lars-Anders Häggström talade vid onsdagens första maj-firande i Malå i Västerbotten. I sitt tal riktade han bland annat hård kritik mot IKEA som inte har stoppat de trakasserier som pågår mot fackligt aktiva på varuhusen i Turkiet.

Anställda har berättat för mig hur man hotas med avsked om man går med i facket, hur företaget ringt föräldrarna och talat om att det är inte bra om sonen eller dottern är med i facket, att man riskerar sin anställning. Så beter sig IKEA, detta genuina svenska företag, när man är verksam i länder där facklig verksamhet inte är accepterad eller skyddad, sa Lars-Anders Häggström.

Handels förbundsordförande talade också om Sveriges behov av en ny ekonomisk politik och satsningar på bland annat utbildning och arbetsmarknadsinsatser:

Vi behöver en ny ekonomisk politik för fler jobb och minskat utanförskap. En politik med ökade satsningar på utbildning, tryggare villkor för välfärden, satsningar på en aktiv näringspolitik, investeringar i bostäder samt en aktiv arbetsmarknadspolitik. Det är hög tid att investera Sverige ur arbetslösheten, inte spara oss ur den.

Lars-Anders Häggström kommenterade även den pågående avtalsrörelsen och betydelsen av att kvinnodominerade branscher som handeln, vården och omsorgen har fått lika höga löneökningar som mansdominerade yrken räknat i kronor.

Kvinnors arbete har under alltför lång tid varit nedvärderat och underbetalt. Det var därför så oerhört viktigt att Handels lyckades fullfölja LO-samordningen och etablera ett krontalsmärke, eftersom det innebar att lönerna nu höjs procentuellt mer i lönelägen under 25.000 kronor i månaden. Vi kan nu konstatera att LO-samordningen lyckades fullt ut i år. Detta i motsats till i fjol, när vi misslyckades med att vara samordnade. I år har vi bevisat hur viktigt det är att vi håller samman och stöttar varandra, sa han.

För mer information kontakta:
Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.