Handels ordförande kommenterar finansministerns utspel om lägstalöner: ”Unga har också rätt till en rimlig lön”

Att finansminister Anders Borg nu pekar ut de avtalade lägstalönerna som ett problem och ett hinder för unga att komma in på arbetsmarknaden är upprörande och ett flagrant inspel i avtalsrörelsen, anser Handelsanställdas förbunds ordförande Lars-Anders Häggström.

Vid ett seminarium om långtidsutredningen på onsdagen talade finansminister Anders Borg om ungdomsarbetslösheten och sade att de kollektivavtalade lägstalönerna är ett problem bl.a. inom handeln.
Men att för höga lägstalöner i handeln skulle hindra unga att få jobb stämmer inte, säger Lars-Anders Häggström:

–Analysen är helt fel. Detaljhandeln har tvärtom länge varit en bransch där andelen unga är betydligt större än i andra branscher. Mer än en tredjedel av unga mellan 15 och 24 år jobbar i handeln, trots att gruppen bara motsvarar en tiondel av den totala arbetskraften. Dessutom har även unga rätt till en rimlig lön, säger han.

För kommentarer kontakta: Lars-Anders Häggström, ordförande Handels, tel. 070-630 17 78

Se finansminister Anders Borgs kommentar på seminariet (regeringens webbutsändning, uttalandet kommer 8.30 minuter in i inledningen): http://www.regeringen.se/sb/d/14388/a/160159