Handels stödjer Kommunals krav

Handelsanställdas förbund ställer sig bakom Kommunals krav på löneökningar i kronor, som de nu har varslat om konflikt för.

Kommunal driver berättigade krav som ligger helt i linje med LO:s samordning. De har vårt fulla stöd. Kommunal bör få samma löneökningar, räknat i kronor, som övriga inom LO-samordningen har fått. Det är skamligt hur arbetsgivarparten SKL har behandlat Kommunal i årets avtalsrörelse, säger Lars-Anders Häggström, Handels förbundsordförande.
Kommunals varsel berör 8971 anställda och träder i kraft den 29 april om en uppgörelse inte har nåtts.

För mer information kontakta:
Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.