Handels tar avstånd från olaglig strejk

Det råder fredsplikt och Handelsanställdas förbund tar avstånd från den olagliga strejk som utbröt vid Systembolagets lagercentral Lagena i Jordbro på måndagen.

- Det är ytterst provocerande att företagets varslat 33 anställda mitt under pågående lokala förhandlingar. Men Handels arbetar med korrekta fackliga metoder, det vill säga vi följer den förhandlingsordning som finns, säger Handels andre vice ordförande Tommy Tillgren.

För Handels är det en viktig principfråga att fast anställd personal inte ska bytas ut mot bemanningspersonal. I en överenskommelse mellan Lagenas facklubb och arbetsgivaren Systembolaget har det på fackets begäran kopplats in en löntagarkonsult som ska lämna en rapport nästa vecka. Konsultens uppdrag är att presentera förslag på hur bemanningen ska se ut och verksamheten ska bedrivas. Det fanns också en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare att invänta konsultens förslag och sedan åter sätta sig vid förhandlingsbordet. Arbetsgivaren har alltså varslat anställda innan rapporten är klar.

- Vi kan förstå lagerarbetarnas frustration över att företaget varslat anställda innan rapporten är klar och förhandlingar har skett och förväntar oss att Lagena tar tillbaka varslet. Men vi kan aldrig acceptera en olaglig strejk, säger Tommy Tillgren.

Det blev känt på måndagsmorgonen att majoriteten av Handelsklubben på Lagena avgått från klubbstyrelsen. Flera av de anställda blockerade ingången till lagercentralen och inga fordon med last släpptes in på området.

Handels ombudsman Hans Boberg åkte tidigt på morgonen ut till Jordbro och uppmanade de anställda att återgå i arbete. Det råder fredsplikt och en vild strejk är olaglig.

För vidare information: Tommy Tillgren, andre vice ordförande Handels. 08-412 68 18