Handels välkomnar dom mot ICA

– Vettiga villkor ska gälla för alla. Det har Arbetsdomstolen visat i dag. Vår kamp för trygga anställningar, bra ersättningar och schysta villkor på arbetsmarknaden lönar sig för de anställda. Vi är glada över AD-domen som innebär lika villkor för arbetsgivare som på andra ICA-enheter och hos andra arbetsgivare inom samma bransch.

Konflikten mellan Handels och ICA handlade om att trots att kollektivavtalet ger de anställda ledigt på helgdagar tvingade arbetsgivaren dem att under påskhelgen 2008 arbeta enligt schema.

– Efter många, långa och resultatlösa sittningar gick slutligen vi till AD och nu har medlemmarna äntligen fått upprättelse. Vår bestämda uppfattning är att arbetsgivaren inte kan köra över våra medlemmar på det sätt som ICA gjort. Någon ordning och reda får det vara, säger Tommy Tillgren.

För ytterligare pressinformation kontakta: Tommy Tillgren, andre vice ordförande Handels, 070-575 73 68