Handels välkomnar Polarn O Pyret och Brothers i Bangladesh-överenskommelse

Handelsanställdas förbund välkomnar att RNB, Retail and Brands, som driver kedjorna Brothers och Polarn O Pyret, har undertecknat avtalet för säkrare textiltillverkning i Bangladesh. ”Det är glädjande och vi uppmanar fler svenska företag att följa exemplet”, säger Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels.

Avtalet om brand- och byggnadssäkerhet kom till efter att fler än 1.100 arbetare dödades och 2.500 skadades då en klädfabrik i Savar, Bangladesh, rasade samman i april förra året. Hittills har omkring 150 företag i världen anslutit sig, däribland H&M, Åhléns och Ica. Initiativet till avtal togs av de globala fackliga organisationerna UNI och IndustriAll, Handels respektive IF Metalls internationaler.

- Avtalet är unikt. Aldrig tidigare har något liknande gjorts för att förbättra säkerheten och förhållandena i en industri där arbetare varje dag riskerar sitt liv på jobbet, säger Lars-Anders Häggström.

Handels och IF Metall besökte under en vecka i mars i år Bangladesh, för att på plats informera sig om förhållandena inom klädindustrin: arbetsdagar på tio timmar eller mer, sex dagar i veckan, för en minimilön på 430 kronor är inte ovanliga.

- När vi sett detta är det svårt att förstå att inte alla svenska företag som tjänat gott på att producera varor i landet kan tänka sig att underteckna avtalet, säger Lars-Anders Häggström.

För mer information, kontakta: Lilly Hallberg, vik pressekreterare, 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.