Handels välkomnar stöd för jobbsatsning

Handelsanställdas förbund välkomnar stöd från Moderaterna för Handels yrkespraktikavtal.
– Det är bra att de hakar på och det visar att vi tänkte rätt med vår uppgörelse med Svensk Handel som vi slöt redan 2010, säger Lars-Anders Häggström, Handels ordförande.

Handels och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel var tidigt ute med att sluta avtal om yrkespraktik för att unga, efter avslutad gymnasieutbildning och upp till 21 år, ska kunna kombinera utbildning med arbete. Regeringen kommer nu att föreslå ett handledarstöd på 2 500 kronor i månaden under ett år till arbetsgivare och sänkning av arbetsgivaravgiften.

– Åtgärderna är positiva men det vore bättre med ökat handledarstöd i stället för kraftigt sänkt arbetsgivaravgift, som inte visat sig leda till fler jobb för unga, säger Lars-Anders Häggström.

Lars-Anders Häggström, ordförande Handels, tel 070-630 17 78
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.