Handels varslar

Handelsanställdas förbund varslar i dag tisdag den 12 juni SHK Ulla Nilsson Förvaltning AB, om blockad och total arbetsnedläggelse i butiken Sea Hund och Katt på Rytthalsvägen 21-23 Kungens Kurva utanför Stockholm.

Skälet till varslet är att företaget trots en längre tids samtal inte skrivit på något kollektivavtal för sina anställda. Varslet träder i kraft den 25 juni om parterna inte kommit överens innan dess. Varslet berör samtliga elva anställda.

- De anställda i butiken har sämre lön och sämre pensionsvillkor än övriga butiksanställda i handeln. En arbetsgivare utan kollektivavtal kan när som helst välja att sluta betala ut olika ersättningar vilket en konkurrent med kollektivavtal inte kan. Med andra ord kan man konkurrera ut andra genom att försämra villkoren och sänka lönerna för de anställda, säger Mathias Pettersson, ansvarig ombudsman Handelsanställdas förbund i Stockholm.

För mer information kontakta:

Mathias Pettersson, ansvarig ombudsman Handels avd 20, 010-450 86 47

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80