Handels varslar Bruka Design i Stockholm

Handelsanställdas förbund varslar idag fredag 25 november 2016 om arbetsnedläggelse och blockad mot Bruka Design AB i Stockholm. Skälet är att företaget inte vill teckna kollektivavtal för sina anställda. Varslet berör cirka 20 anställda.

Bruka Design AB bedriver försäljning av varor. Varslet berör lagret och butiken på arbetsplatserna Magasin Palermogatan 19 samt NK passagen Regeringsgatan 44, båda i Stockholm.

Samtidigt förklaras allt arbete i blockad, vilket innebär att ingen tillåts att utföra arbete på arbetsplatserna eller på något sätt hantera varor och produkter som är avsedda för det berörda lagret eller butikerna.

• Vi är måna om våra medlemmars rättigheter och det skydd som ett kollektivavtal innebär. En arbetsgivare utan kollektivavtal kan när som helst sluta betala olika ersättningar och försäkringar. Därför väljer vi nu att ta detta steg, säger Marika Andersson försteombudsman på Handels Stockholmsavdelning.

Varslet träder i kraft den 7 december klockan 08.00 om parterna inte kommit överens innan dess.

Ytterligare information lämnas av:

Henrik Brolin, ansvarig ombudsman i Stockholmsavdelningen 010-450 86 04

Presstelefon