Handels varslar om blockad och arbetsnedläggelse

Handelsanställdas förbund varslar i dag måndag 26 november företaget Train Logistics om blockad och total arbetsnedläggelse på företagets arbetsplats i Göteborg.

Skälet till varslet är att företaget trots en längre tids samtal vägrar skriva på korrekt kollektivavtal för sina anställda. Företaget har kollektivavtal med Hotell- och restaurangfacket men båda fackförbunden är överens om att Handels avtal ska gälla. Verksamheten är lager- och grossistverksamhet och därmed ska Handels avtal gälla.

Stridsåtgärderna träder i kraft den 5 december klockan 6.00 om parterna inte kommit överens innan dess. Varslet berör samtliga nio anställda på arbetsplatsen.

- Företaget vill inte skriva kollektivavtal med oss trots att deras verksamhet rör försäljning och lager. Det innebär osund konkurrens med andra företag och det innebär sämre villkor för våra medlemmar på arbetsplatsen. Det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Det är inte företagen som väljer vilket avtal som ska gälla, säger Per Bardh, avtalssekreterare på Handelsanställdas förbund.

Mer information:

Per Bardh, avtalssekreterare Handelsanställdas förbund, 010 450 80 10

Jens Lundberg, pressekreterare, 010 450 89 80

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se

Snabbfakta

Citat

Företaget vill inte skriva kollektivavtal med oss. Det innebär osund konkurrens med andra företag och det innebär sämre villkor för våra medlemmar på arbetsplatsen