Handels vill ha generationsväxlingsreform

Ungdomar är den grupp i samhället som har flest fattiga. En artonåring i detaljhandeln tjänar i genomsnitt 7561 kronor i månaden. För att ge ungdomar tillgång till arbetsmarknaden krävs en tillfällig reform för generationsväxling på arbetsmarknaden.

Bland förslagen finns stimulansåtgärder för att öka sysselsättningen, motsvarande 2 procent av BNP. Kraftiga satsningar på utbildning av unga som saknar rätt utbildning ingår också i Handels förslag. I rapporten föreslås en reform om generationsväxling där en äldre anställd ska kunna ges deltidspension mot att en yngre person anställs.

I samband med att rapporten presenteras hålls en debatt kring ungdomars situation på arbetsmarknaden. Deltagare från arbetsmarknadens parter är Handels ordförande Lars-Anders Häggström och Svensk Handels vd Dag Klackenberg. Från riksdagen deltar arbetsmarknadsutskottets vice ordförande Berit Högman (S) samt riksdagsledamoten Göran Pettersson (M). Deltar gör även Linnéa Björnstam, utredare på Handels.

Datum: Måndag den 29 juni Tid: 12:15 Plats: Restaurang Hamnplan 5

För mer information: Linnéa Björnstam, utredare Handels. 08-412 68 21