Ica Kvantum i Bollnäs vinner priset Handelns bästa arbetsplats

Handels delar varje år ut ett pris till den bästa arbetsplatsen i Handeln. I år vinner Ica Kvantum i Bollnäs priset i hård konkurrens. Priset delas ut 21 november klockan 11.00 på Ica Kvantum Bollnäs.

– För Handels är det viktigt att lyfta arbetsplatser där personalen trivs och där samverkan mellan fack och arbetsgivare funkar bra. Ica Kvantum i Bollnäs är en arbetsplats som kan fungera som inspiration för andra, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund.

Nomineringarna har kommit från hela landet och valet stod mellan flera bra arbetsplatser. I år är första gången en dagligvarubutik vinner priset.

– En annan sak som är viktig, inte minst i handelsbranschen, är att personalen har heltidsanställning eller så många timmar på deltid att de klarar sig. Där har arbetsplatsen kommit en bit på väg, även om det såklart alltid går att förbättra saker, säger Susanna Gideonsson.

Motiveringen lyder:

”Ica Kvantum i Bollnäs har en fackklubb i toppklass och en lyhörd chef, vilket är grunden till att alla medarbetare behandlas med respekt och att eventuella problem löses snabbt.

Majoriteten av medarbetarna har heltid eller höga deltider och butiken har kommit en bit på väg i arbetet med att minska antalet visstider.

Här är det roligt att jobba och sammanhållningen är god. Den fina stämningen på butiksgolvet får även kunderna ta del av.”

Fakta om priset ”Handelns bästa arbetsplats”

Utmärkelsen till handelns bästa arbetsplats belönar arbetsplatser med god samverkan mellan fack och arbetsgivare. Arbetsplatsen måste ha kollektivavtal och vara verksam inom Handels avtalsområde (till exempel varuhus, frisersalonger, e-handel, lager eller tjänstemän inom arbetarrörelsen). Alla Handelsmedlemmar kan nominera sin arbetsplats. Vinnaren utses av Handels förbundsstyrelse. Priset har delats ut sedan 2015.

Mer kommentarer:

Susanna Gideonsson, ordförande Handelsanställdas förbund, 070 555 66 85.

Jens Lundberg, pressekreterare 072 236 45 31.

Citat

Ur motiveringen