Lagena avbröt förhandlingarna

Förhandlingarna mellan Handels och Lagena om uppsägning av 33 anställda har avslutats utan att företaget visat intresse för att diskutera personalens förslag. Arbetsgivaren har nu ensam ansvaret för beslutet om uppsägningar.

- Vårt förslag tar fasta på den rapport som löntagarkonsulten presenterat. Den visar att det inte finns behov av att säga upp så många ur personalen som företaget hävdar. Företaget behöver sänka sina overheadkostnader med mellan 2 och 6 procent, och det problemet kommer att kvarstå, säger Tommy Tillgren, andre vice ordförande i Handels.

Bland de förslag som Handels presenterat finns förutom sänkningen av overheadkostnaderna även ett förslag om sänkning av lokalkostnaderna. Hyresvärden är Lagenas moderbolag Systembolaget. Handels anser att det borde ligga i Systembolagets intresse att förbättra dotterbolagets ekonomi. Nu väljer Lagena att betala höga hyror och avskeda kompetent personal istället.

- Det är inte acceptabelt att personalen tvingas bära hela bördan för att företaget ska få ordning på sin ekonomi. Jag hade förväntat mig mer av ett seriöst företag. Lagena visar inget som helst intresse för de konstruktiva förslag till lösningar som personalen presenterat. Det bådar inte gott för framtiden, säger Tommy Tillgren.
För vidare information: Tommy Tillgren, andre vice ordförande, Handels.