Linda Palmetzhofer: Kontanthantering får inte kosta liv!

De senaste rånen i Malmö och Väsby centrum där en anställd blev skottskadad visar tyvärr på en utveckling Handelsanställdas förbund länge varnat för. Våra medlemmar går till arbetet varje dag med en ständig oro att utsättas för rån och hot.  Vi ser därför ett fortsatt behov av aktiva åtgärder för att skapa trygga butiksmiljöer.

-Det är precis det här vi har varnat för. Våra medlemmar ska inte behöva riskera sina liv för att några vill betala med kontanter. Det här visar på vikten av att personer med rätt skydd och utbildning ska vara de som tar hand om kontanter. Service ska inte kosta liv, säger Linda Palmetzhofer, 1e vice ordförande för Handelsanställdas förbund.

Bankrån har i det närmaste försvunnit men butiksrån fortsätter att öka, det visar Brå:s statistik som presenterades i förra veckan. Handelsanställdas förbund menar att en viktig anledning till brotten är en fortsatt hög kontanthantering i butikerna, något som banker har slutat med. Ökningen av butiksrån som Brå redovisar innebär att det i snitt nu sker över 2 rån per dag. Det är en extremt oroande utveckling.

- Handels vill därför att arbetsgivarna ska ta sitt ansvar gällande säkerhet på arbetsplatsen. Detta måste vara en prioriterad fråga, i synnerhet då Arbetsmiljöverket har lagt in nya föreskrifter där det står att anställda inte ska utsättas för en psykisk påfrestning, som risken för rån. Det man då kan titta på är exempelvis att man har en relevant grundbemanning i butiken men också att det finns tydliga säkerhetsrutiner. Handels samarbetar gärna för att arbetsmiljön ska bli så säker som möjligt för våra medlemmar, därför har vi också lyft denna fråga i årets avtalsförhandlingar, säger Linda Palmetzhofer.

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80