• Handels/

Linda Palmetzhofer: Vi tänker inte offra våra medlemmars säkerhet för en fortsatt kontanthantering

Brå:s statistik visar att 836 rån utfördes under år 2016 och av dessa var 296 rån utförda med vapen. Det innebär en ökning på fler än två rån per dag från 2015.  Bankrån har i det närmaste försvunnit. Handelsanställdas förbund menar att en viktig anledning till brotten är en fortsatt hög kontanthantering i butiker, något som banker har slutat med.

–Vi ser oroande på utvecklingen och vi kommer fortsätta arbetet för en ökad säkerhet där kontanthantering ingår i våra medlemmars jobb. Vi vill att vakter som har skydd och utbildning i att hantera osäkra situationer ska ta över detta arbete eller att arbetsgivare sätter in kontantfria kassor eller värdetransporter, säger Linda Palmetzhofer, 1:e vice ordförande för Handelsanställdas förbund.

Förutom ett förebyggande arbetsmiljöarbete följer Handels utvecklingen för ett kontantfritt samhälle, i synnerhet inom handeln. Ett arbete som verkar gå framåt i Norge.

–De går i bräschen och det finns nu förslag på att Norge ska vara kontantfritt före år 2030. Vi tror på att detta leder till en ökad effektivisering men också säkerhet för både handeln och i synnerhet våra medlemmar, medarbetare i våra butiker runtom i landet. Denna modell borde vara intressant även för Sverige. I ett välfärdsland som Sverige kan vi inte ha ett system där butiksbiträden, våra medlemmar ska behöva riskera sin hälsa och sina liv för att några vill betala med kontanter, säger Linda Palmetzhofer.

För mer information ta kontakt med:

Sofia Zouagui, pressekreterare, 010-450 89 80