OB-tillägg knäckfråga när Handels varslar

Handelsanställdas förbund varslar idag företaget Videomix i Stockholm AB, med marknadsföringsnamnet Hemmakväll, om blockad och arbetsnedläggelse. Anledningen är att Videomix i Stockholm AB/ Hemmakväll vägrar teckna kollektivavtal och betala avtalsenlig OB-ersättning för kvälls- och helgarbete.

- Det är framför allt kollektivavtalets OB-tillägg för kvälls- och helgarbete som arbetsgivaren inte vill betala. Det innebär att våra medlemmar förlorar tusentals kronor per månad och att Hemmakväll inte konkurrerar på lika villkor med andra företag i branschen. Det kan vi aldrig acceptera, säger Malin Bergvall, ombudsman på Handels.

Varslet som berör samtliga anställda vid Videomix i Stockholm AB/ Hemmakväll innebär att ingen tillåts utföra arbete på arbetsplatsen eller på annat sätt befatta sig med företagets varor eller produkter. En majoritet av personalen i butiken är medlemmar i Handels.

Videomix i Stockholm AB/ Hemmakväll har nu på sig fram till den 22 juni att teckna avtal med Handels. I annat fall träder stridsåtgärderna i kraft klockan 9.00.

För ytterligare information: Ansvariga ombudsmän: Malin Bergvall, Handels. 08-673 93 19 Eva Dalin, Handels. 08-673 93 52, mobil: 070-544 93 60

Försteombudsman: Hans-Olof Håkansson. 08-673 93 09, mobil: 070-530 99 63