"Regeringens åtgärder mot ungdomsarbetslösheten är otillräckliga"

Handelsanställdas förbunds ordförande Lars-Anders Häggström kommenterar regeringens politik mot ungdomsarbetslösheten, med anledning av att alliansens partiledare i dag besöker Willys i Sickla för att prata med unga butiksanställda.

– Vi välkomnar att regeringen intresserar sig för ungas situation på arbetsmarknaden. Tyvärr har allianspartiernas utspel hittills mest handlat om sänkta löner för unga och sänkta kostnader för företagen. Ungdomar som går arbetslösa måste få utbildning och hjälp in på arbetsmarknaden – inte erbjudas sämre löner och villkor, säger Lars-Anders Häggström.

Handels tecknade för några veckor sedan en överenskommelse om yrkespraktik som gäller unga upp till 21 år med examen från gymnasiets Handels- och administrationsprogram.

– Centerpartiet och Folkpartiet har utmålat vår yrkespraktik som en sänkning av ungas löner. Det är helt felaktigt – de som gör praktiken får betalt för all arbetad tid. 25 procent av tiden består av utbildningsinsatser och för den ges däremot inte ersättning. Detta är en mycket bra överenskommelse som erbjuder unga mer avancerade kunskaper och en väg in i arbetslivet. Den förtjänar bättre än att kramas ihjäl av politiker med helt andra syften, säger Lars-Anders Häggström.

Lars-Anders Häggström riktar också kritik mot regeringens sänkning av arbetsgivaravgifterna för företag som anställer unga under 26 år.

– Reformen har inte lett till fler jobb, tvärtom har andelen unga anställda i handeln minskat något sedan den genomfördes. Satsningen kostade 14 miljarder kronor under 2011. Det är ett mycket dyrt misslyckande för regeringen, säger Lars-Anders Häggström.

För ytterligare information kontakta:

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Pressbilder på Lars-Anders Häggström finns här: http://handels.se/press/pressbilder/

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.