Sänkt arbetsgivaravgift ger inte unga fler jobb

Regeringens sänkning av arbetsgivaravgiften för de som anställer unga leder inte till att företag i större utsträckning anställer en ungdom istället för en vuxen. Det visar en rapport som Fackförbunden Handels och Hotell- och restaurang tagit fram.

– Regeringens ambition, att en sänkning av kostnaden för ung arbetskraft skulle ge fler jobb, har inte lett till att ungas arbetskraft är mer eftertraktad i privat detaljhandel och hotell och restaurang nu än 2006. Det visar att ett av den borgerliga regeringens viktigaste vapen mot ungdomsarbetslösheten inte fungerar, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Utvärderingen visar också att tvärtemot regeringens avsikt har andelen arbetade timmar som utförts av den yngre gruppen inte ökat, utan istället minskat i båda branscherna. Inom privata detaljhandel har det minskat från 36,7 procent till 35,3 och inom hotell och restaurang från 46,7 procent till 45,5 procent.

– Trots att våra näringar subventionerades med cirka två miljarder kronor år 2009 har andelen unga som jobbar inom detaljhandeln och hotell och restaurang inte blivit större utan mindre. Andelen av de arbetade timmarna som utförs av ungdomar har inte heller ökat utan tvärtom minskat. Istället för arbeten ger det bara pengar i fickan till de företag som redan anställer unga, säger Lars-Anders Häggström, förbundsordförande för Handels.

Tidigare har även myndigheter som Riksrevisionen, Konjunkturinstitutet och Finanspolitiska rådet framfört kritik mot de sänkta arbetsgivaravgifterna med argumentet att generella sänkningar av avgifter är dyrt i förhållande till vad det ger - och att det inte är träffsäkert.

Hotell- och restaurang och svensk detaljhandel är två av de branscher som sysselsätter flest ungdomar. I dag arbetar nästan 100 000 ungdomar i våra branscher

Rapporten bifogas samt finns i sin helhet att läsa på Handels och HRF:s hemsida: www.handels.se respektive www.hrf.net

För ytterligare pressinformation:

Lovisa Lagerström Lantz, Kommunikationschef HRF, 070-592 45 46 Serkan Köse, pressombudsman Handels, 072-210 65 10