Sänkta ungdomslöner skapar en låglönebransch

Handelsanställdas förbunds ordförande kritiserar skarpt arbetsgivarorganisationen Svensk Handels utspel om sänkta lägstalöner inom handeln. ”Svensk Handel vill öka lönespridningen genom att sänka golvet för hur låg lön en arbetsgivare får ge en anställd. Det skulle göra handeln till en oattraktiv låglönebransch,” säger förbundsordförande Lars-Anders Häggström.

Enligt Svensk Handel vill många butiksägare att avtalets lägstalöner ska vara lägre. Lägstalönerna gäller de som nyanställs i ett företag, men även äldre anställda kan få avtalets lägstalön.

Stödet för lägstalönerna är starkt bland våra medlemmar. Om lägstalönerna skulle sänkas påverkar det lönenivån i hela branschen. Det skulle inte gynna mer erfarna anställda som Svensk Handel påstår. Det finns heller inga som helst belägg för att det skulle skapa fler jobb, säger Lars-Anders Häggström.

Alla har rätt till en lön som de kan leva på. Villkoren i handeln är tuffa redan i dag, med otrygga anställningar och ofrivillig deltid, och sänkta löner skulle inte göra yrket mer attraktivt.

Ingenting hindrar arbetsgivare från att premiera erfarna medarbetare och ge dem högre lön. Vi vill självfallet att duktiga anställda i handeln ska ha bra konkurrenskraftiga löner, men det är inte lägstalönerna som hindrar detta utan det faktum att branschen saknar bra lönesystem. Det borde vi jobba med i stället för att sänka lönerna för dem som redan har lägst lön, säger Lars-Anders Häggström, Handels förbundsordförande.

För mer information och intervjuer kontakta:

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Pressbilder på Lars-Anders Häggström finns här: http://www.handels.se/press/pressbilder/

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.