• Handels/

Socialdemokraternas partistyrelse på Handels linje: LAS måste ändras för att förhindra hyvling

Socialdemokraternas partistyrelse ändrade på måndagsförmiddagen sitt förslag till S-kongressen i frågan om hyvling.

Sedan slutet av november, då Arbetsdomstolen slog fast att arbetsgivare kan hyvla timmar från anställningar, har det stått klart att LAS inte skyddar den grundläggande tryggheten för anställda. Gång på gång har arbetsgivare kunnat hyvla arbetstider utan att ta hänsyn till vare sig turordningsregler eller omställningstid. I avtalsrörelsen lyckades Handels enas med Svensk Handel om att omställningstiden ska motsvara uppsägningstiden men huvudproblemet kvarstår: lagen måste ge samma skydd mot hyvling som mot uppsägning.

- Att partistyrelsen nu går på vår linje är ett stort och viktigt steg på vägen. Nu har även politikerna ett ansvar för att LAS ska ändras, säger Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson. Det här är en betydelsefull signal till våra medlemmar: lagen ska skydda både anställning och antalet timmar på kontraktet. Något annat hör inte hemma på svensk arbetsmarknad. Tillsammans med ett tydligt ställningstagande att allmänvisstid ska tas bort ur LAS bildar detta sammantaget ett bra trygga jobb-paket att gå till val på.

Handels gläds även åt att socialdemokraterna tar ett tydligt ställningstagande mot vinster i välfärden. En fråga som vi drev igenom redan på LO-kongressen 2012.

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80