Stark framtidstro i handeln

Handelsföretagen har en positiv syn på sin nuvarande lönsamhet och bedömer att såväl försäljning som antalet anställda kommer att öka. Det visar Handelsanställdas förbunds nya undersökning ”Läget i handeln”.

Synen på lönsamheten är stark i såväl detalj - som partihandeln. Inom detaljhandeln tycker 80 procent av företagen att lönsamheten är god eller tillfredsställande. Bland företagen i partihandeln så anser hela 86 procent att den är god eller tillfredsställande. Det visar Handels nya undersökning ”Läget i handeln”.

– Lönsamheten i handeln var mycket stark under 2014 och 2015. Även om vi kan se en viss avmattning från dessa rekordår så spirar framtidsoptimismen fortsatt i branschen under 2016, säger Handels chefsekonom Stefan Carlén.

Även synen på nyanställningar är positiv och en övervägande majoritet av handlarna tror antingen på ökad eller oförändrad personalstyrka.

– Det här visar att vi kan förvänta oss en ökning av antalet anställda de första höstmånaderna 2016, säger Stefan Carlén.

”Läget i handeln” som nu kommer ut för första gången är en specialbearbetning av Konjunkturinstitutets statistik om hur handelsföretagen ser på lönsamheten i handeln. En tillförlitlig källa enligt Handels chefsekonom Stefan Carlén.

– Konjunkturinstitutets undersökning innehåller ett stort antal företag och har dessutom visat sig stämma över tid. Det gör den till en pålitlig källa som ger en trovärdig bild över hur det faktiskt ser ut i handeln.

Fakta ”Läget i handeln”:

I ”Läget i handeln” som utkommer fyra gånger per år görs en fördjupning av synen på lönsamheten, framtida anställningar och framtida försäljning inom handeln. Rapporten är en specialbearbetning av Konjunkturinstitutets statistiska insamling för handeln i Sverige. 1 604 handelsföretag ingår i undersökningen. ”Läget i handeln” utkommer fyra gånger per år. Utredningsverksamheten på Handelsanställdas förbund ansvarar för rapporten.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80