Stöduttalande från Handelsanställdas förbundsstyrelse

– De beter sig som gamla tiders pampar och respekterar inte striden utan rundar hela tiden konfliktreglerna, säger Handels förbundsordförande Lars-Anders Häggström.

Arbetsgivarna har bland annat tvingat oorganiserad journalister att utföra arbete. Även chefspersoner har gått in i journalisternas ställe och utfört deras arbete.

– Vi vet att det förekommit flera exempel på flagranta brott av dem som i alla andra lägen är de som alltid vill framstå som demokratins ädla riddare och bevarare, säger Lars-Anders Häggström.

Handels menar också att kampen för upphovsrätten är av mycket stor vikt för att bevara mångfalden i svensk media. Det är oacceptabelt med upphovsrättsavtal där arbetsgivarna får mer eller mindre oinskränkt makt att sälja eller skänka vidare journalisternas alster.

– Vår uppmaning till de konfliktande i Journalistförbundet är att de inte ska låta sig nedbrytas av arbetsgivarnas orättmätiga beteende, säger Lars-Anders Häggström.

Handels uppmanar de medlemmar som riskerar att bli indragna i konflikten att strikt följa de stridsåtgärder som Journalistförbundet har utfärdat. Handels medlemmar finns främst inom annonssäljarkåren och kommer inte hantera journalisternas arbetsuppgifter.