Stort motstånd mot vinster i välfärden hos handelsanställda

I den nya rapporten ”Handels om privata vinster i välfärden” framgår att det finns ett mycket starkt stöd bland Handelsanställdas förbunds medlemmar för att begränsa vinster i välfärden.

Välfärdssektorn är mycket viktig för Handels medlemmar. Bland dem som jobbar inom handeln finns ett stort behov av en väl fungerande välfärdssektor för att få vardagen att fungera.

I en undersökning utförd av Novus opinion, ställdes frågan till medlemmar i Handels om hur man ser på vinstdrivande företag i välfärden. Resultatet är mycket tydligt. 78 procent instämmer helt i att skattepengar inte ska kunna gå till vinster, och 14 procent instämmer delvis i detta. Hela 92 procent av Handels medlemmar vill därför se en vinstbegränsning.

- En väl fungerande välfärdssektor är viktig för Handels medlemmar. De pengar vi tillsammans bidrar med till det gemensamma ska också komma oss alla till godo för att utveckla vård, skola och omsorg. Privata välfärdsföretag ska inte göra övervinster med hjälp av skattepengar. Det är pengar som tillhör oss alla, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund.

I rapporten ”Handels om privata vinster i välfärden” finns bland annat en genomgång av privata välfärdsföretags ansamlade vinster sedan år 2010. Här konstateras att vinsterna som ägare kan ta ut ur företagen ökat kraftigt inom välfärdssektorn. Ökningen ligger på närmare 70 miljarder eller 88 procent. Störst andel av ökningen står vårdhem och bostäder med omsorg för. Men även inom utbildningssektorn finns ett stor ansamlat vinstkapital. Vinster som ligger på hög tillgänglig för ägare att dela ut ligger på 17,5 miljarder kronor, vilket är mer än någonsin tidigare.

- För första gången kommer en svensk regering lägga fram ett förslag på riksdagens bord där möjligheterna att dränera vår gemensamma välfärd kraftigt begränsas. Det är inte en dag för tidigt, och helt i enlighet med Handels medlemmars vilja, säger Susanne Gideonsson.

Läs hela rapporten här

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80