Trygga jobb viktigaste valfrågan för handelsanställda

Bland butiksanställda är 28 procent tidsbegränsat anställda, vilket är nära det dubbla mot hur många som har en tillfällig anställning totalt på arbetsmarknaden. Rapporten ”Handels om allmän visstid” visar att tidsbegränsade anställningar är valets viktigaste fråga för Handels medlemmar.

I en undersökning utförd av Novus riktad till Handels medelmmar instämmer 88 procent i påståendet ”Det bör bli svårare för företag att visstidsanställa”. Oavsett vilket parti man sympatiserar med är stödet för att skärpa användandet av visstidsanställningar starkt bland medlemmarna.

Hela rapporten finns att läsa här

För mer information kontakta Handels pressekreterare på 010-450 89 80

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se