”Vi vill ha trygga jobb och ett tryggt samhälle”

Trygga jobb, välfärd och kampen mot rasism var centrala teman när Handels förste vice ordförande Linda Palmetzhofer första maj-talade i Gustavsberg utanför Stockholm.

– Min förhoppning är att den dag min dotter ska ut på arbetsmarknaden så är normen fasta anställningar på heltid. Min förhoppning är också att vi inte längre sätter lön efter kön utan att hennes arbete ska värderas lika högt som hennes manliga arbetskamraters.

Linda Palmetzhofer talade om vikten av trygga jobb och vikten av att de otryggaste formerna av visstidsanställning begränsas.

– Arbetsgivare ska självklart ha möjlighet att tidsbegränsa anställningar när det är motiverat, till exempel vid vikariat eller vid arbetstoppar. Men att underbemanna arbetsplatsen och i stället använda sig av visstidsanställda som ett slags permanent lösning borde inte vara möjligt 2016. Daglöneriet måste avskaffas och anställningsformen allmän visstid måste tas bort ur LAS.

Hon talade också om den ökande främlingsfientligheten och framhöll att fackföreningsrörelsen har en central roll i arbetet mot rasism.

– Vi kan aldrig tolerera att man gör skillnad på arbetare och arbetare. Att man ställer grupp mot grupp. Sådan splittring slår mot oss alla. Därför måste facket tillsammans med hela arbetarrörelsen gå i främsta ledet i kampen mot rasism och för alla människors lika värde!

För mer information kontakta:

Handels pressjour, tel. 010-450 89 80