Vinstreglering i välfärden – Handels arbete har gett resultat

Handelsanställdas förbund har länge drivit frågan om vinstreglering. Redan 2012 fick vi igenom en motion om vinster i välfärden på LOs kongress och satte därmed frågan på den politiska dagordningen. Med de rödgrönas gemensamma förslag om vinstbegränsning i välfärden har ett mycket viktigt steg tagits.

Regeringen och vänsterpartiet har enats om ett gemensamt förslag som begränsar vinsterna i välfärden, idéburna organisationer undantagna. I mars 2018 beräknas förslaget presenteras för riksdagen. Vi i Handelsanställdas förbund var först ut med att driva frågan om vinstreglering. Redan 2012 fick vi igenom en motion om vinster i välfärden på LOs kongress och satte därmed denna viktiga fråga på den politiska dagordningen.

Överenskommelsen mellan de rödgröna partierna som vänsterpartiet kommenterat mer specifikt i Aftonbladet idag är ett viktigt steg på vägen mot en välfungerande välfärd för alla – inte minst våra medlemmar.

”Nu kan våra medlemmar få valuta för sina skattepengar”, säger Handels ordförande Susanna Gideonsson.  ”Pengarna hamnar där de hör hemma – i återinvesteringar i välfärden. Vi är oerhört stolta över att vårt enträgna arbete gett konkret resultat. Nu väntar vi bara på ett tydligt besked från Allianspartierna och Sverigedemokraterna: var står ni i frågan om vinstjakten?”

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80