Handelsbanken Finland: Delårsrapport för perioden januari–juni 2014

Regionbankschef Nina Arkilahti: Vi utvecklar vårt kontorsnät för att ge god och smidig service nära våra kunder

”En fortsatt god resultatutveckling i Handelsbankens kontorsrörelse i Finland möjliggör en utveckling av vår verksamhet. Vi har öppnat ett nytt kontor i Gräsviken i Helsingfors och ett nytt serviceställe på Åland samt flyttat en del kontor i huvudstadsregionen till nya lokaler där vi kan betjäna våra kunder bättre både vad gäller läget och funktionaliteten. Att vår bank är lokal innebär bättre och snabbare beslut i kundernas bankärenden. Samtidigt utvecklar vi våra digitala kanaler”, berättar Nina Arkilahti, chef för Handelsbanken Finland.

Fortsatt positiv utveckling i kontorsrörelsen under januari-juni 2014

Kontorsrörelsenmeur 1-6/2014 1-6/2013 Förändr. 4-6/2014 4-6/2013 Förändr. 1-3/2014
Intäkter
Räntenetto 76,5 66,5 15 % 37,6 34,3 10 % 38,9
Provisionsnetto 24,1 23,4 3 % 11,9 11,8 1 % 12,2
Övriga intäkter 8,9 6,0 48 % 5,4 3,4 59 % 3,5
Summa intäkter 109,5 95,9  14 % 54,9 49,5 11 % 54,6
Kostnader -40,8 -42,7 -4 % -20,1 -21,6  -7 % -20,7
Resultat före kf 68,7 53,2 29 % 34,8 27,9 25 % 33,9
Kreditförluster -17,2 -8,3 -11,7 -4,1 -5,5
Rörelseresultat 51,5 44,9 15 % 23,1 23,8 -3 % 28,4

K/I-tal, % 37,3 44,7 36,6 44,0 37,9
Räntabilitet, % 12,1 10,6 11,4 11,8 12,7

Handelsbankens kontorsrörelse i Finland har fortsatt sin stabila resultatutveckling under januari–juni 2014 till följd av stigande intäkter och en kontinuerlig kostnadskontroll. Rörelseresultatet för kontorsrörelsen steg med 6,6 miljoner euro till 51,5 miljoner euro (44,9) jämfört med motsvarande period föregående år. Resultatet före kreditförluster förbättrades med 29 procent och uppgick till 68,7 miljoner euro (53,2) under motsvarande period.

Intäkterna ökade med 14 procent jämfört med året innan och uppgick till 109,5 miljoner euro (95,9). Räntenettot steg med 15 procent till 76,5 miljoner euro (66,5). Ökningen i räntenettot var en följd av såväl stigande affärsvolymer som högre ut- och inlåningsmarginaler. Ökningen i provisionsnettot med 3 procent till 24,1 miljoner euro (23,4) jämfört med året innan förklaras av högre placeringsprovisioner.

Kostnaderna minskade med 4 procent till 40,8 miljoner euro (42,7) trots att medelantalet anställda ökade med 6 personer jämfört med motsvarande period föregående år.

Kreditförlusterna steg i jämförelse med föregående år och uppgick till 17,2 miljoner euro (8,3) huvudsakligen till följd av reserveringar på ett engagemang. Kreditförlustnivån var 0,30 procent (0,16). K/I talet före kreditförluster förbättrades och sjönk till 37,3 (44,7). Räntabiliteten förbättrades och steg till 12,1 procent (10,6) jämfört med motsvarande period föregående år.

Fortsatt god efterfrågan både gällande privat- och företagsfinansiering

Affärsvolymer 4-6/2014 4-6/2013 Förändr. 1-6/2014 1-6/2013 Förändr.
medelvolymer meur
Utlåning till allmänheten 12 180 11 622 5 % 12 087 11 513 5 %
varav hushåll 3 811 3 667 4 % 3 799 3 632 5 %
varav företag 8 369 7 955 5 % 8 288 7 881 5 %
Inlåning från allmänheten 4 354 2 713 60 % 4 323 2 766 56%
varav hushåll 1 235 1 256 -2 % 1 242 1 264 -2 %
varav företag 3 119 1 457 114 % 3 081 1 502 105 %

Handelsbanken Finlands medelvolym för både in- och utlåning ökade under januari-juni 2014 jämfört med motsvarande period föregående år. Handelsbankens finansiering av privatpersoner har ökat snabbare än marknaden i Finland. Utlåningen till privatpersoner ökade med 5 procent och till företag med 5 procent jämfört med januari–juni föregående år.

På basen av utlåningsvolymerna beräknas en stabilitetsfondsavgift som belastar Handelsbanken i Finland på motsvarande sätt som bankskatten belastar banker med säte i Finland. Stabilitetsfondsavgiften belastade räntenettot med 2,2 miljoner euro under perioden januari–juni 2014 (1,9). Denna avgift har tillämpats i Sverige sedan 2009.

Medelvolymen för inlåning ökade med 56 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Hushållens kontomedel minskade med 2 procent medan företagens inlåning ökade med 105 procent jämfört med föregående år.

Koncernens resultat fortsättningsvis stabilt

Handelsbankskoncernens nyckeltal för januari–juni 2014:

- Periodens resultat efter skatt för total verksamhet ökade med 11 % till 7 943 milj. kronor
(7 161)

- Resultatet per aktie steg till 12,50 kronor (11,29)

- Rörelseresultatet ökade med 10 % till 9 997 milj. kronor (9 059) och steg med 17 % i hemmamarknaderna utanför Sverige

- Räntabiliteten på eget kapital ökade till 14,3 % (14,2)

- Intäkterna steg med 6 % till 19 128 milj. kronor (18 040)

- Räntenettot steg med 1 % och uppgick till 13 357 milj. kronor (13 214) och i hemmamarknaderna utanför Sverige steg räntenettot med 12 %

- K/I-talet förbättrades till 44,7 % (46,5)

- Kreditförlustnivån uppgick till 0,07 % (0,07)

- Kärnprimärkapitalrelationen enligt CRD IV ökade till 20,1 % (17,8) och den totala kärnprimärkapitalrelationen steg till 25,0 %

Koncernens bokslut finns tillgängligt på internet www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, chef för Handelsbanken i Finland
Tfn +

Anders Norrena, ekonomi- och administrationschef, Handelsbanken Finland

Tfn + 358 50 5678243

Camilla Sågbom, informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358
40 5408450

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 24 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871 och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 46 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 606 medarbetare i slutet av år 2013.

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 24 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 45 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 606 medarbetare i slutet av år 2013.