Handelsbanken Finland: Delårsrapporten för januari–juni 2018

Chefen för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti: Volymerna och intäkterna har utvecklats positivt – också räntabiliteten på eget kapital är stark

”Verksamhetens volymtillväxt gav också en positiv utveckling av räntenettot. Vi uppnådde en 11,4 % räntabilitet på eget kapital under första halvåret, berättar chefen för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti.

”På placeringsmarknaden har man ett starkt förtroende för Handelsbanken som förvaltare av förmögenhet och allt flera anförtror sitt placeringskapital åt Handelsbankens kapitalförvaltning. Vi har utvecklat våra tjänster för den som vill spara och placera, och här ser vi resultatet. Det förvaltade kapitalet har fortsatt att växa och var i slutet av juni nästan 20 % större än i fjol samma tid”, fortsätter Arkilahti.

”Allt flera vill dessutom placera med beaktande av principerna för hållbar utveckling. I synnerhet stora placerare har hållbarheten som krav och det finns en stor efterfrågan på hållbara placeringsobjekt. Handelsbanken emitterade i juni bankens första gröna bond, dvs. ett masslån öronmärkt för finansieringen av miljöinvesteringar. Lånet på 500 miljoner euro väckte stort intresse på marknaden och det övertecknades trefalt”, gläder sig Arkilahti.

Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen

Kontorsrörelsenmeur Q2 2018 Q1 2018 Förändr Q1-Q2 2018 Q1-Q2 2017 Förändr.
Räntenetto 32,2 31,4 3 % 63,6 60,7 5 %
Provisionsnetto 12,0 12,2 -2 % 24,2 24,5 -1 %
Intäkter totalt 46,0 45,4 1 % 91,4 89,0 3 %
Kostnader totalt -24,4 -24,4 0 % -48,8 -46,0 6 %
Resultat före kreditförluster. 21,6 21,0 3 % 42,6 43,0 -1 %
Kreditförluster -7,9 0,6 -7,3 -1,2
Resultatutdelning 5,5 4,0 38 % 9,5 7,3 30 %
Rörelseresultat 19,2  25,6 -25 % 44,8 49,1 -9 %

K/I-tal, % 47,4 49,4 48,3 47,6
Räntabilitet, % 10,3 12,3 11,4 12,9

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse uppgick till 44,8 miljoner euro och sjönk med 9 procent jämfört med perioden januari–juni 2017. Kreditförlusterna var 7,3 miljoner euro (1,2). Kreditförlustnivån var 0,08 procent (IFRS9). K/I-talet före kreditförluster var 48,3 (47,6). Räntabiliteten var 11,4 procent (12,9).

Intäkterna steg till 91,4 miljoner euro (89,0). Räntenettot steg till 63,6 miljoner euro (60,7). Låga räntor och stigande statliga avgifter påverkar fortfarande räntenettot. Provisionsintäkterna uppgick till 24,2 miljoner euro (24,5).

De totala kostnaderna steg till 48,8 miljoner euro (46,0). Personalen var i medeltal 530 personer (493).

Utvecklingen av kreditstocken

Medelvolymer meur Q2 2018 Q1 2018 Förändr. Q1-Q2 2018 Q1-Q2 2017 Förändr.
- varav hushåll 4 083 4 125 -1 % 4 144 4 039 3 %
- varav företag 9 066 8 879 2 % 9 006 8 992 0 %
Totalt 13 149 13 004  1 %  13 150  13 031  1 %
- varav hushåll 1 569 1 511 4 % 1 540 1 633 -6 %
- varav företag 2 617 3 006 -13 % 2 812 2 663 6 %
Totalt  4 186 4 517 -7 % 4 352 4 296 1 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock steg lite jämfört med januari–juni 2017.

Inlåningen från hushållen minskade med 6 procent, medan inlåningen från företag ökade med 6 procent.

Handelsbanken i Finland erlade statliga avgifter på totalt 6,6 miljoner euro under januari–juni (5,6). Dessa avgifter omfattar den svenska Resolutionsreserven samt insättningsgarantin.

Handelsbanken Finland består av kontorsrörelsen inklusive Handelsbanken Kapitalförvaltning, Private Banking och Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna samt Handelsbanken Finans och Stadshypoteks verksamheter i Finland. Handelsbankens Capital Markets-verksamhet i Finland omfattar försäkringsbolag samt traditionella Capital Markets-tjänster såsom riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Finland hade 631 medarbetare i slutet av år 2017.

Koncernens resultat

Handelsbankenkoncernens nyckeltal för januari–juni 2018 (jämfört med januari–juni 2017):

- Fortsatt god tillväxt i samtliga hemmamarknader
- Strategiska initiativ för affärsutveckling och effektivisering
- Räntabiliteten på eget kapital steg till 13,8 % (12,6)
- Rörelseresultatet ökade med 7 % till 11 381 milj. kronor (10 604)
- Periodens resultat efter skatt ökade med 13 % till 9 235 milj. kronor (8 167)
- Resultatet per aktie steg till 4,75 kronor (4,20)
- Intäkterna steg med 8 % till 21 959 milj. kronor (20 274)
- Räntenettot ökade med 8 % till 15 552 milj. kronor (14 402). Justerat för den höjda resolutionsavgiften ökade räntenettot med 10 %.
- Provisionsnettot steg med 3 % till 5 012 milj. kronor (4 862)
- K/I-talet steg till 46,5 % (45,8)
- Kreditförlustnivån enligt IFRS 9 uppgick till 0,04 % (0,04 enligt IAS 39)
- Kärnprimärkapitalrelationen minskade till 21,4 % (23,4) och den totala kapitalrelationen uppgick till 28,3 % (29,0)

Koncernens bokslut finns tillgängligt på www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, chef för Handelsbankens verksamhet i Finland
Tfn +358 10 444 2700

Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland
Tfn + 358 10 444 2271

Pirjetta Soikkeli, informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2787

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i drygt 20 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.