Handelsbanken Finland och Folksam Skadeförsäkring Ab ingår samarbete gällande skadeförsäkringar för privatpersoner

Handelsbanken i Finland och Folksam Skadeförsäkring har undertecknat ett samarbetsavtal. I och med samarbetet kommer Handelsbanken att förmedla sina kunder Folksams skadeförsäkringar. Samarbetet inleds under våren 2016.

Nina Arkilahti, chef för Handelsbankens verksamhet i Finland, är nöjd med det nya samarbetet.

”Tack vare samarbetet kan vi nu möta våra kunders mångsidiga behov på ett mer effektivt sätt och samtidigt ge dem bättre helhetsservice. I likhet med oss erbjuder Folksam individuell service med kunden i fokus, och bolaget har ett omfattande utbud försäkringar. Våra kunder kan i samband med att de går igenom sina bankärenden också konkurrensutsätta sina försäkringar via oss”, kommenterar Arkilahti.

Samarbetet är en del av Folksams distributionsstrategi.

”Vi söker aktivt efter potentiella nya partners och ser samarbetet med Handelsbanken som en bra kanal för oss att öka vår kundstock”, säger Patrick Holm, chef för Distribution och Marknadsföring på Folksam Skadeförsäkring.

”Vi är även glada att med våra försäkringslösningar kunna komplettera Handelsbankens produktutbud. Vi engagerar oss i det som kunden bryr sig om och kommer därmed tillsammans med Handelsbanken att hålla kunden i fokus då vi utvecklar vårt samarbete”, säger Holm.

Hanne Katrama, rörelsechef, Handelsbanken Finland, tfn +358 10 444 2791
Camilla Sågbom, informationschef, Handelsbanken Finland, tfn +358 10 444 2787

På Folksam ges tilläggsinformation av:
Patrick Holm, Chef, Distribution & Marknadsföring, Folksam Skadeförsäkring, tfn +358 50 595 2743
Annika Karppinen, Chef, Partnerskap, Folksam Skadeförsäkring, tfn +358 50 384 3828

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 25 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 46 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 612 medarbetare i slutet av år 2015.