Handelsbankens konjunkturprognos: Finland långsamt på väg upp efter dubbelnedgången

• I Finland blir tillväxten i år endast måttlig
  • Världsekonomi: dämpad inflation förlänger återhämtningen
  • Euroområdet: stöd från ECB behövs under lång tid framöver
  • Ekonomiska tillväxten i Ryssland blir mycket svag under resten av årtiondet

Endast måttlig tillväxt i Finland
Handelsbankens ekonomer förutspår att Finlands bruttonationalprodukt i år ökar med 0,4 procent (1,5). Totalproduktionen förväntas också nästa år öka mindre än vad tidigare prognoser antytt, dvs. 1,5 procent (2,2). BNP-prognosen för 2016 är 1,8 procent.

”I Finland förväntar vi oss en gradvis återhämtning av ekonomin, men i långsammare takt än vår tidigare uppskattning. Det kommer att ta mer än ett årtionde innan Finlands BNP är tillbaka på samma nivå som i början av 2008”, förutspår Handelsbanken Finlands chefsekonom Tiina Helenius. ”Den globala konjunkturcykeln har förbättrats och även om Finlands exportsektor ännu inte lyckats ta del av återhämtningen, tror vi att exporten gradvis ökar i år. Exporten till Ryssland hämmas av Rysslands svaga tillväxt samt ökade geopolitiska spänningar, men vi förväntar oss en ökad efterfrågan i norra euroområdet, Sverige, USA och Storbritannien. Inköpsindex för de viktigaste exportmarknaderna i väst tyder på en fortsatt BNP-tillväxt, dock inte lika kraftig som under de tidigare perioderna av blomstrande finsk export. Därför blir exportökningen betydligt svagare än under de historiska uppgångarna”, tror Tiina Helenius.

”Konsumenterna har blivit försiktiga vilket leder till att nedgången i den privata konsumtionen fortsätter”, berättar ekonom Tuulia Asplund. Högre arbetslöshet, låga nominella löneförhöjningar och skattehöjningar har lett till minskad optimism och lägre köpkraft. Svagheten har spritt sig till bostadsmarknaden där efterfrågan minskat och priserna står stilla. Den värsta nedgången i sysselsättningen torde vara över, men hela årets genomsnittliga arbetslöshetsgrad börjar minska först nästa år, skriver Handelsbanken i sin prognos. Inflationstrycket är fortsatt dämpat under hela prognosperioden.

Dämpad inflation förlänger den globala återhämtningen och räntorna stiger måttligt
En ekonomisk uppgång slutar oftast på grund av ett ökat inflationstryck som utlöser en stramare penningpolitik. Generellt handlar det nu inte om några drastiska omläggningar av politiken. I Kina har inflationsutvecklingen varit mer positiv än vi tidigare förväntade oss och också i andra tillväxtekonomier förväntar vi oss lägre inflation. Då det även i USA och Europa funnits en tendens till lägre inflation än väntat, tror vi att penningpolitiken förblir stimulansinriktad ännu en tid framöver. Detta kommer att bidra till att den globala återhämtningen förlängs in på 2016.

Vi är optimistiska i fråga om den amerikanska arbetsmarknaden och tror att sysselsättningsmålet uppnås redan nästa vår. Vi förväntar oss att USA:s centralbank Fed inleder en serie räntehöjningar i slutet av året, men tror inte att Fed:s penningpolitik blir särskilt åtstramande under prognosperioden. Centralbankerna i Storbritannien och Sverige kommer att följa Feds exempel.

Euroområdet behöver stöd från ECB
Färska konjunkturbarometrar pekar på en fortsatt återhämtning också på euroområdet. Arbetslösheten förblir dock hög och kommer inte att minska i första taget. Den potentiella tillväxttakten har minskat i hela euroområdet, så det kommer inte att bli enkelt att lösa skuldsättningen med hjälp av tillväxt. Läget försvåras om inflationen ligger nära noll och blir nästan ohållbart om det blir deflation. Den europeiska centralbanken måste lätta ytterligare på penningpolitiken så att området inte fastnar i ett japanskt deflationsscenario. ECB kommer därför sannolikt att lämna styrräntan orörd under prognosperioden. Vi förväntar oss också att den kompletterar låga räntor med någon form av kvantitativa lättnader, t.ex. genom att köpa företagskrediter som nu är bokförda hos bankerna.

Skillnaderna i euroområdets och USA:s ekonomiska situation syns inte i centralbankernas penningpolitik eller valutakurserna. På lång sikt kommer tyngdpunkten i penningpolitiken att bli en annan vilket gör att dollarn förstärks mot euro.

Ryssland och västvärlden är inte jämbördiga motparter
Rysslands ekonomiska utsikter är svaga men bristerna i den ekonomiska politiken var väl synliga redan innan den geopolitiska konflikten bröt ut. Den uttalat sämre riskbilden i Ryssland kommer att slå mot investeringsviljan hos utländska investerare under flera års tid. Krisen i Ukraina får endast begränsade ekonomiska effekter på västvärlden så länge inte några sanktioner mot olje- och gashandeln med Ryssland kommer på tapeten. Den ryska ekonomin är alltför liten för att det ska uppstå några större globala effekter. För EU är Ryssland bara av flera viktiga motparter medan för Ryssland är EU den viktigaste handelspartnern.

Konjunkturprognosen finns i sin helhet tillgänglig som bilaga (på finska).

Tiina Helenius, chefsekonom, Handelsbanken Finland, tfn 010 444 2404
Tuulia Asplund, ekonom, tfn 010 444 2403
e-postadresserna är i formen: fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Finlands ekonomiska utveckling, Handelsbankens prognos

Tillväxtprognos, Finland %
Ändring i %, tidigare prognos inom parentes 2012 2013 2014E 2015E 2016E
Privat konsumtion 0.3 -0.8 0.4(0.7) 1.1(1.3) 1.5
Offentlig konsumtion 0.5 0.8 0.2(0.2) 0.2(0.2) 0.5
Investeringar -0.8 -4.6 -3.3(1.7) 2.8(5.0) 5.0
Export -0.2 0.3 3.0(4.0) 5.0(6.5) 4.6
Import -0.7 -1.8 1.2(2.2) 4.3(5.4) 5.0
BNP -1.0 -1.4 0.4(1.5) 1.5(2.2) 1.8

Inkomstnivåindex 3.2 2.0 1.3 1.4 2.2
Konsumentprisindex 2.8 1.5 1.2 1.6 2.0
Arbetslöshetsgrad* 7.7 8.2 8.4 8.2 8.0
Offentliga samfundens finansiella sparande** -1.8 -2.1 -1.8 -1.5 -0.5
* procent av arbetskraft
** procent av BNP

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 24 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 45 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 606 medarbetare i slutet av år 2013.