Konjunkturprognosen Handelsbanken Monthly Macro: Det pekar uppåt för Finlands ekonomi – vi höjer BNP-prognosen

• Finlands ekonomiska utsikter har förbättrats på grund av det starka första halvåret och därför höjer vi landets BNP-prognoser för 2017 och 2018. I år ökar BNP med 2,7 procent och nästa år med 1,5 procent. Finlands BNP-tillväxt under åren 2017–18 är snabbare än i euroområdet.
  • Den globala tillväxten har varit stark under första halvåret, och vi ser inte att den uppåtgående trenden skulle knäckas under den närmaste framtiden. I centrala ekonomier visar konjunkturuppgången dock tecken på att ha nått en mognare fas. Vi håller fast vid vår prognos om att USA hamnar i en ny konjunkturnedgång under 2019.

Finlands ekonomi växer på bred front

Nationalräkenskaperna för det första kvartalet bekräftade förväntningarna på en starkare ekonomisk återhämtning i Finland den senaste tiden.

”BNP-tillväxten växlade upp under sista halvåret 2016, och tillväxten på drygt en procent under första kvartalet i år jämfört med motsvarande period året innan tyder starkt på att vår ekonomi är i bättre skick än vad vi trodde ännu på våren”, berättar Handelsbankens chefsekonom Tiina Helenius.

Tillväxten sker på bred front, för både den inhemska slutefterfrågan och utrikeshandeln driver på den ekonomiska uppgången. Vi bedömer att Finlands bruttonationalprodukt under åren 2017–18 ökar snabbare än vad vi tidigare förutspått: i år med 2,7 procent (prognosen för april 2017 var 1,8 %) och nästa år med 1,5 procent (1,3 %). Den inhemska efterfrågan får stöd av den ökade sysselsättningen och skuldtagningen. Det är främst byggandet som bidrar till ökade investeringar, men i kölvattnet av den ökade exporten har också bolagens maskin- och anläggningsinvesteringar återhämtat sig kraftigt.

”Vår tillväxtprognos för 2019 ligger kvar på 0,9 procent. Den globala konjunkturen har vid det laget  nått sin vändpunkt, vilket naturligtvis påverkar exporten. Vi tror också att den uppdämda efterfrågan på konsumtion och investeringar till största delen då har tillgodosetts”, förutspår Helenius.

”Allt som allt har vår ekonomi varit i stort behov av en konjunkturuppgång, för vår BNP ligger fortfarande på en nivå som är cirka 4 procent lägre än toppnivån i slutet av 2007. Om våra nuvarande tillväxtprognoser slår in, blir det möjligt att överbrygga klyftan som uppstått”, tror Helenius.

Den globala ekonomin visar fortfarande tecken på att gå in i en mognare fas

Den globala tillväxten har varit stark under första halvåret, och det finns inte någon vändpunkt mot det sämre i sikte. I centrala ekonomier visar konjunkturuppgången dock tecken på att ha nått en mognare fas.

Vi tror inte på fortsatt stabil tillväxt på cirka 2 procent och sjunkande arbetslöshet i USA utan att detta vid något skede leder till ökat kostnadstryck, som i sin tur kommer att minska företagens vinster och leda till en hårdare finansieringsmiljö i form av ökade riskpremier på lån. Det är alltid svårt att förutspå tidpunkten för en konjunkturvändning, men en stramare arbetsmarknad tillsammans med full sysselsättning har historiskt sett ökat risken för nedgång och på väg mot recessionen har företagens lönsamhet alltid minskat. Vi håller fast vid vår prognos att USA går in i en ny recession år 2019 och att centralbanken Fed då sänker styrräntan.

I euroområdet har tillväxten varit stabil om än måttlig under de senaste åren. Tack vare det starka första halvåret höjer vi tillväxtprognosen för 2017 en aning, men håller BNP-prognosen för åren 2018–19 på samma nivå som tidigare. Under de här åren saktar den ekonomiska tillväxten in så den ligger på 1 procent.

År 2019 kommer arbetslösheten att fastna kring en nivå om nästan 9 procent. Då inflationstrycket förblir begränsat är det inte möjligt för Europeiska centralbanken att effektivt åtstrama penningpolitiken. ECB torde avsluta köpprogrammet för obligationer i mitten av nästa år för att sedan stegvis höja depositionsräntan. Räntan förväntas dock förbli negativ. De korta marknadsräntorna ser därför ut att ännu en tid ligga på en nivå kring noll.

I Kina försvagades tillväxtutsikterna under senvåren; de viktiga industribarometrarna backade ordentligt och kredittillväxten bromsade in. Den avtagande tillväxten är till stor del en konsekvens av en allt stramare penningpolitik och ökade regleringar på finansmarknaden. Man använder dessa åtgärder för att förhindra en överhettning på fastighetsmarknaden och för att bidra till en stabil finansmarknad. Ekonomin kommer inte att drabbas av någon hårdlandning, utan avsikten med åtgärderna är att förhindra överdrifter, inte skada realekonomin.

Monthly Macro Update June 2017 finns tillgänglig som bilaga på engelska.

Handelsbanken Finlands ekonomer Tiina Helenius och Janne Ronkanen diskuterar prognosen i en Twitter-sändning @HandelsbankenFi som börjar 14.6 kl. 9.30.

Tiina Helenius, chefsekonom, Handelsbanken Finland, tfn 010 444 2404
Janne Ronkanen, ekonom, tfn 010 444 2403

e-post: fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i drygt 20 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. I Finland har Handelsbanken 45 kundkontor. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.