AB Handel och Industri säljer Plastal Industri AB

Handelsbankens dotterbolag AB Handel och Industri har tecknat avtal och sålt samtliga sina aktier i Plastal Industri AB, moderbolag i Plastal-koncernen. Köparen är den kanadensiska koncernen Plasman Group.

Handelsbanken har i och med detta totalt sett återvunnit de fordringar som var utestående vid dåvarande Plastal-koncernens konkurs.  Affären har endast marginell effekt på Handelsbankens resultat och finansiella ställning.

– Det här innebär ett bra avslut på Handelsbankens engagemang i Plastal. Bolaget hamnar nu i en stark industriell koncern där bolaget kan fortsätta utveckla sin affär, säger Magnus Sternbrink, vd för AB Handel och Industri.

Plastal tillverkar formsprutade och lackade plastdetaljer till fordonsindustrin. Företaget har fyra fabriker varav två i Sverige, en i Norge och en i Belgien. Plasman Group är en leverantör av bland annat formsprutad och lackad plast till fordonsindustrin. Koncernen har sitt säte i Windsor i Kanada och har totalt elva fabriker i Kanada, USA och Mexiko.

Magnus Sternbrink, VD AB Handel och Industri, 08 – 701 52 61, 070 – 233 52 61
Mikael Hallåker, chef Investor Relations i Handelsbanken, 08 – 701 29 95,
070 – 266 29 95

Informationen är sådan som Handelsbanken ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 maj 2016 klockan 08.00. För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se