Säkra Internetaffärer med Handelsbanken

Handelsbanken har tecknat ramavtal med Statskontoret om elektronisk identifiering och signering. Myndigheter kan nu låta e-kunder (privatpersoner) få tillgång till olika tjänster på Internet och förutsättningen är att e-kunden säkert kan identifiera sig elektroniskt med ett ID-tjänstcertifikat.

För att erhålla ett ID-tjänstcertifikat så loggar e-kunden in sig på sin Internettjänst och väljer ett speciellt ärende där man enkelt kan erhålla sitt ID-tjänstcertifikat. ID-tjänstcertifikatet förvaras säkert på e-kundens PC och kan därefter enkelt användas på valfri webbplats hos företag/myndighet som tecknat avtal om Bankernas ID-tjänst.

Företaget/myndigheten tecknar avtal med Handelsbanken vilket innebär att de har möjlighet att nå de ingående bankernas Internettjänstkunder för närvarande ca 2 miljoner.

Handelsbanken vill med sin samverkan i Bankernas ID-tjänst verka för att denna tjänst ska bidra till en säkrare och därmed ökad Internetanvändning vilket är av stort värde för såväl den offentliga sektorn som företag och privatpersoner.

För e-kunden i Handelsbanken kommer tjänsten till att börja med vara kostnadsfri för att alla skall kunna prova och känna fördelen med att kunna utföra betydligt fler tjänster på Internet.

Hela pressmeddelandet inklusive Bankernas ID-tjänst logga finns att ladda ner från medföljande länk.

För ytterligare information kontakta: <br>Sverker Arvidson, tfn: 08-701 2853 <br>Yngve Terelius, tfn: 08-701 5194 <br>K-G Sandahl, tfn: 08-701 5531 <br>Trued Holmqvist, tfn 701 2102 <br> <br>