Kortare återvinningstransporter för miljön i Marks kommun

Marks kommun drar ner drastiskt på antalet återvinningsentreprenörer vid årsskiftet. Från att ha haft ett flertal olika blir Hans Andersson Recycling från 1 januari 2013 ensam entreprenör för Marks kommuns återvinningscentral. Ett beslut som medför kortare transporter till stor fördel för miljön.

Uppdraget innebär att Hans Andersson Recycling tillhandahåller containers till kommunens återvinningscentral. Materialet kommer att levereras från Marks kommun till Hans Anderssons återvinningsanläggning i Skene.

Miljövänligt beslut med kortare transporter

Marks kommun producerar varje år en volym av ca 20 000 ton återvinningsbart material. Beslutet att enbart kontraktera en leverantör innebär kortare transporter av materialet. Resultatet blir därigenom i första hand fördelaktigt ur ett miljöperspektiv.

Det här är ett beslut med flera positiva följder för Marks kommun. Vi sparar administrationsarbete med Hans Andersson Recycling som ensam entreprenör, och framför allt sparar vi in på transportkostnader i ett direkt miljöfokus. Inte minst genom att deras anläggning är placerad i Skene, säger Sanna Göransson, enhetschef Avfall på Marks kommun.

Allt material värdefullt för Hans Andersson Recycling

Hans Andersson Recycling är ett av de största återvinningsföretagen på den svenska marknaden. Allt avfall är värdefullt material som kan ges nytt liv, på ett eller annat sätt.

Stor vikt läggs vid att göra återvinningen så enkel som möjlig och att så mycket som möjligt återvinns.

Avtalet mellan kommunen och Hans Andersson avser tre år med option på två års förlängning. Vanlig el-, förpacknings- och tidningsinsamling kommer fortsatt ske via externa aktörer från kommunens återvinningscentral.

Hans Andersson Recycling har arbetat med återvinning och avfallshantering sedan 40-talet och är i dag verksamma i hela Sverige och behandlar alla materialslag. Koncernen sysselsätter 500 personer och omsätter 2 miljarder.

www.hansandersson.se