Søren Tulstrup utsedd till ny VD och koncernchef för Hansa Medical

Hansa Medical AB (Nasdaq Stockholm: HMED ett biopharma-bolag som utvecklar immunmodulerande enzymer, tillkännagav idag att styrelsen har utsett Søren Tulstrup till ny VD och koncernchef för Hansa Medical, med start i dag, 20 mars 2018. Hansa Medicals t f verkställande direktör Ulf Wiinberg återgår till sin tidigare roll som ordförande för Hansa Medical, och Birgit Stattin Norinder återgår till sin tidigare roll som styrelseledamot.

"Vi är glada att välkomna Søren Tulstrup som ny VD och koncernchef för Hansa Medical. Søren är en skicklig företagsledare inom life science-sektorn med stor erfarenhet från att bygga och leda högpresterande biopharma-bolag, verksamheter och team både i Europa och USA", sade Ulf Wiinberg, styrelseordförande för Hansa Medical AB.

Søren Tulstrup har en bred och betydande bakgrund som ledande befattningshavare i den globala biopharma-industrin. Nyligen innehade han tjänsten som VD för Vifor Pharma AG (VTX: VIFN), ett globalt läkemedelsbolag baserat i Glattbrugg, Schweiz, med en marknadsledande position inom kroniska njursjukdomar, en årlig omsättning på cirka 1 miljard USD och 2 000 anställda.

Innan Søren började på Vifor Pharma innehade han tjänsten som Senior Vice President, Global Franchise Head, MPS hos Shire Pharmaceuticals och säkerställde den starka marknadsutvecklingen av Elaprase (INN: Idursulfase), en enzymbaserad behandling av den sällsynta sjukdomen Hunters sjukdom. Søren har också arbetat som VD för Santaris Pharma A/S - idag en del av Roche - ett ledande biopharma-bolag som utvecklar RNA-läkemedel för olika terapiområden, inklusive cancer och sällsynta genetiska sjukdomar.

Dessutom har Søren haft flera seniora marknadsrelaterade funktioner inom Merck & Co., Inc. och Sandoz Pharma AG (Novartis). Han har en Master of Science i Economics och Business Administration från Handelshögskolan i Köpenhamn.

"Sørens starka meritlista med utveckling, lansering och global försäljningstillväxt av biologiska läkemedel för sällsynta sjukdomar och njursjukdomar, passar i hög grad Hansa Medicals lovande position. Det har varit ett privilegium att arbeta som t f VD i fyra månader med företagets mycket hängivna ledningsgrupp och medarbetare i Lund och USA. Jag skulle vilja tacka Birgit Stattin Norinder för hennes tid som ordförande under denna period", avslutade Ulf Wiinberg, styrelseordförande för Hansa Medical AB.

Denna information är sådan som Hansa Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 mars 2018 kl 12:00 CET.

Hansa Medical AB (publ)
Emanuel Björne, Vice President Business Development and Investor Relations
Mobiltelefon: 0707-17 54 77
E-mail: emanuel.bjorne@hansamedical.com
www.hansamedical.com

Om Hansa Medical
Hansa Medical är ett biopharma-bolag som utvecklar innovativa immunmodulerande enzymer för behandling i samband med transplantation och akuta autoimmuna sjukdomar. Bolagets läkemedelskandidat IdeS, ett enzym som eliminerar IgG-antikroppar, är i sen klinisk utvecklingsfas för behandling av njurtransplantationspatienter, med betydande potential även vid transplantation av andra organ och vävnader samt akuta autoimmuna sjukdomar. I bolagets utvecklingsportfölj finns även ytterligare lovande läkemedelsprojekt. Under projektnamnet NiceR utvecklas nya innovativa enzymer för eliminering av immunglobuliner för att möjliggöra upprepad dosering vid autoimmuna skov samt inom onkologi. Bolaget är baserat i Lund och Hansa Medicals aktie (ticker: HMED) är noterad på Nasdaq Stockholm.